Kimpale



Kimpale > purjehdus > Pohja

Pohjan huoltomaalaus

Veneen pohjan maalaus on haastava juttu. Se pitäisi tehdä kahtena olemattomana lämpimänä viikkona ennen vesillelaskua, ja silloin pitäisi olla vapaata, tyyntä ja hyttysetöntä. Selkä pitäisi olla kunnossa ja intuitio kohdallaan. Mutta yrittää kannattaa aina.

Normaalitilanne on se, että veneessä on joskus aiemmin tehty kunnolliset pohjatyöt, mutta maalipinta on päässyt rapistumaan ja pieniä kuplia on alkanut ilmaantua. Näin tässäkin.

Tuenta ja hionta

Reilusti ennen maalausprojektia huhtikuun ensimmäisinä lämpiminä päivinä käydään läpi koko pohja siklin kanssa ja avataan kaikki kuplat ja isot epätasaisuudet, jotta ne voivat kuivua kevättuulissa. Pohja hiotaan kauttaaltaan esimerkiksi epäkeskohiomakoneella niin, että vanhoista pintamaaleista ja primerin vanhasta appelsiininkuoritekstuurista päästään eroon. Hyvin kiinni olevia primerikerroksia ei kannata irroittaa, ellei halua tehdä koko pohjan laittoa alusta asti.

Imurin kiinnittäminen hiomakoneen pölynpoistoputkeen vähentää paperin tukkeutumista ja sietämätöntä pölyyntymistä. Hengityssuojain, korvatulpat ja suojalasit ovat tietysti välttämättömät.

Vene kannattaa tukea niin, että pukin tassut eivät ole maalattavalla alueella. Pohjaa vasten olevat tassut voi nostaa ylemmäs kyljen puolelle; tassuvarsien vinotukia voi tarvittaessa jatkaa ruuvaamalla jatkoksiksi ylimääräisiä metallin palasia. Veneen voi tukea kattokaiteista liinoilla viereisten pukkien maata vasten oleviin rakenteisiin, mikäli naapurit ovat suosiollisia.

Kittaus

Hionnan jälkeen riittävän lämpimässä säässä paikkaillaan kaikki pohjan kolot kaksikomponenttisella epoksikitillä. Kitin kuivuttua pohja hiotaan vielä kerran, jotta kitatut alueet saadaan tasaisiksi.

Maalausta edeltää pölypoisto vaikkapa imurilla, ja rajausteippaus. Säistä toivotaan sopivia.

Pohjamaali

Telat valitaan maaliin sopiviksi. Vaahtomuovitelat ovat hyviä, kunhan huolehtii, että primeriin käytetty tela kestää epoksimaalia murenematta ja liukenematta. Joka maalikerrokselle varataan oma telarulla.

Pohjamaaliksi laitetaan Hempel Light Primeria kaksi kerrosta tai enemmän, riippuen siitä, mitä jäi hionnan jälkeen jäljelle vanhoista primerikerroksista. Maali on hieman liian paksua, joten sitä pitää vähän ohentaa sopivalla ohenteella. Telataan ohuita kerroksia monta, eikä yhtä paksua kerrosta, sillä paksu kerros jättää valumajälkiä. Jos paikattujen kolojen kohdalle jää pisteitä näkyviin, kannattaa laittaa vielä seuraava kerros.

Light Primeriä kuluu H-veneen maalaamiseen 2-3 pikkupurkkia per kerros riippuen ohentamisen onnistumisesta ja telaamisen tyylistä. Teipit poistetaan jokaisen kerroksen maalaamisen jälkeen. Seuraavalla maalauskerralla teippaus uusitaan.

Pintamaali

Kun pohjamaalaus on hyvä ja sileä, laitetaan päälle pintamaali maalifirman ohjeiden mukaan. Joko käytetään Underwater Primeria tartuntamaalina tai sitten ei. Se tai pintamaalin ensimmäinen kerros tulee primerin päälle primerin vielä ollessa nahkeaa.

Pintamaaliksi laitetaan Hempel Ecopower Racingia kaksi kerrosta. Ja taas kerrokset telataan ohuiksi mutta peittäviksi. Ecopoweria kuluu H-veneen pohjan laitossa puolitoista purkkia per kerros.

muokattu viimeksi 9/5 2017