Sanapeli on mukava sanaristikkopeli kahdesta kuuteen pelaajalle. Se tarjoaa ajankulun ja jutustelun taustatoiminnan lisäksi myös sopivasti toimintaa aivoille. Sanapelin pelivälineet voi näppärästi askarrella itse pahvista, puusta tai muovista. Vaihtoehtoisesti voidaan käyttää valmiita osia kaupallisista sanaristikkopeleistä, jos niitä löytyy nurkista lojumassa.
Pelaamiseen tarvitaan:
A 10 kpl | K 5 kpl | Y 2 kpl |
I 10 kpl | U 5 kpl | P 2 kpl |
T 9 kpl | Ä 5 kpl | D 1 kpl |
N 9 kpl | M 3 kpl | Ö 1 kpl |
E 8 kpl | V 2 kpl | G 1 kpl |
S 7 kpl | R 2 kpl | B 1 kpl |
L 5 kpl | J 2 kpl | F 1 kpl |
O 5 kpl | H 2 kpl | 2 jokeria |
Ensin sovitaan siitä, minkälaisia sanoja pelissä hyväksytään. Esimerkiksi suomenkieliset kirjakielen sanat perusmuodossaan, sekä erisnimet, monikirjaimiset sävelten nimet (do, re, fis) ja sellaiset tunnetut lyhenteet, jotka sanotaan sanana eikä kirjaimittain (siis FIAT käy, mutta HTML ei).
Laatat käännetään nurinpäin ja sekoitetaan. Kukin nostaa yhden kirjaimen, ja aakkosissa varhaisimman saanut aloittaa. Nostetut laatat palautetaan ja sekoitetaan muiden joukkoon. Jokainen pelaaja poimii itselleen seitsemän kirjainta telineeseensä. Aloittaja muodostaa kirjaimistaan sanan pelialueelle.
Vuorollaan jokainen asettaa pelialueelle sanan, jonka pitää mennä ristiin vähintään yhden siellä jo olevan sanan kanssa (paitsi tietysti aloitettaessa). Kirjaimia saa asettaa kerralla vain yhteen riviin pysty- tai vaakasuoraan sanaa rakentamaan, ja ne on sijoitettava siten, että myös varsinaisen rakennettavan sanan ohessa mahdollisesti muodostuvat sanat ovat ymmärrettäviä ja sovitut ehdot täyttäviä.
Pelaaja saa pisteet kaikista syntyneistä sanoista, mutta uusien sanojen risteykset huomioidaan vain jommassakummassa sanassa (ks. Pistelasku alempana). Vanhoja sanoja saa jatkaa, jolloin pelaaja saa pisteitä koko sanan kirjaimista, mutta vain uusista risteyksistä. Pöydätyn jokerin saa korvata sen esittämällä kirjaimella, mikäli jokeri käytetään heti uuteen sanaan.
Pisteiden merkitsemisen jälkeen telineessä oleva kirjainmäärä täydennetään seitsemään, ja vuoro siirtyy seuraavalle. Halutessaan pelaaja saa käyttää vuoronsa vaihtaakseen kirjaimensa tai osan niistä.
Peli päättyy, kun nurinkäännettyjen kirjainlaatattojen loputtua joku pelaajista pääsee kaikista kädessä olevista kirjaimistaan eroon eli lopettaa, tai kun peli todetaan yhdessä jumiutuneeksi. Tasoittavia vuoroja ei ole käytössä.