Mahjong eli majiang on vuosisatoja vanha kiinalainen neljän pelaajan peli. Sen pelaamiseen tarvitaan 144 tiiltä käsittävä pelitiilisarja, 116 pelirahaa tai pistelaskuvälineet, kaksi noppaa, pöytä ja neljä tuolia tai mukava matto lattialla, sekä runsaasti aikaa ja hyvää syötävää.
Pelin tavoitteena on ystävien kanssa yhdessäolon lisäksi pisteiden keruu tavoiteltavia tiiliyhdistelmiä muodostamalla. Kokonainen peli koostuu neljästä tuulien mukaan nimettävästä erästä (1. itä, 2. etelä, 3. länsi ja 4. pohjoinen).
Yksi erä koostuu vähintään neljästä jaosta. Usein pelataan ajanpuutteen tai ruuan loppumisen vuoksi vain yksi tai kaksi erää.
Kussakin jaossa on päämääränä mahjongin tekeminen. Se tuo tavallisesti - joskaan ei aina - tekijälleen myös suurimman pistesaaliin. Voittokäsi mahjong koostuu neljästä yhdistelmästä ja yhdestä parista.
Pelin kiertosuunta on vastapäivään. Oikeasta rahasta mahjongia ei pidä pelata, kuten ei monia muitakaan pelejä.
Pelitiilet jaetaan maatiiliin ja kunniatiiliin. Maatiilet jakaantuvat kolmeen eri maahan, bambut, ympyrät ja merkit, joista kussakin on yhdeksän erilaista tiiltä numeroituna yhdestä yhdeksään.
Bambut 1 - 9.
Ympyrät 1 - 9.
Merkit 1 - 9.
Kunniatiilet jaetaan tuuliin ja lohikäärmeisiin. Tuulia on neljä erilaista pääilmansuuntien mukaan, ja lohikäärmeitä on kolmea eri väriä.
Tuulet: itä, etelä, länsi ja pohjoinen.
Lohikäärmeet: valkoinen, punainen ja vihreä.
Isoiksi tiiliksi nimitetään kaikkia kunniatiiliä sekä maatiiliä 1 ja 9. Pieniksi tiiliksi taas kutsutaan maatiiliä 2 - 8. Kutakin varsinaista tiiltä on neljä samanlaista.
Varsinaisten pelitiilien lisäksi pelissä on kukkia ja vuodenaikoja, jotka on nimikoitu pelaajien tuulien mukaan (itä 1, etelä 2, länsi 3 ja pohjoinen 4). Nämä tiilet ovat kaikki erilaisia ja ne tuovat omistajilleen lisäpisteitä, eikä niitä käytetä yhdistelmien muodostamiseen.
Kukat 1 - 4: luumu, orkidea, krysanteemi, bambu.
Vuodenajat 1 - 4: kevät, kesä, syksy, talvi.
Pelirahat voi helposti askarrella leikkaamalla sopivan kokoisia lappusia neljän värisestä pahvista. Pelirahoja jaetaan jokaiselle pelaajalle kahdentuhannen pisteen arvosta seuraavasti:
Yhdistelmiä ovat chow, pung ja kong. Niiden käytön mahjongiin saa valita vapaasti, kunhan yhdistelmiä on yhteensä neljä. Chowlla tarkoitetaan kolmen samaa maata olevan peräkkäisen tiilen muodostamaa juoksevaa sarjaa. Pungin muodostaa kolme samanlaista tiiltä ja kongin neljä samanlaista tiiltä. Pungin ja kongin voi tehdä sekä kunnia- että maatiilistä, mutta chown vain maatiilistä. Parin muodostavat mitkä tahansa kaksi samanlaista tiiltä.
Pung vihreistä lohikäärmeistä.
Chow bambuista.
Kong ympyrä-viitosista.
Pari etelätuulista.
Eräs mahdollinen mahjong, jossa on tällä kertaa kolme chowta ja yksi pung sekä lohikäärmepari.
Ensimmäisen eli itätuulen erän alussa alussa arvotaan pelaajien tuulet. Sekoitetaan neljä tuulitiiltä, ja nopilla suurimman silmäluvun saaneesta alkaen vastapäivään jokainen nostaa itselleen nimikkotuulen. Istumapaikat valitaan siten, että itä pysyy paikallaan, länsi istuutuu itää vastapäätä, etelä idän oikealle ja pohjoinen idän vasemmalle puolelle. Nokkelana muistisääntönä IELP.
Sitten kaikki tiilet sekoitetaan ja kukin pelaaja kokoaa eteensä muurinsivun, jossa on 18 tiiltä kahdessa kerroksessa. Sivut yhdistetään neliönmuotoiseksi muuriksi.
Itä heittää kahta noppaa ja laskee saadun silmäluvun perusteella omasta muurinsivustaan alkaen muurinsivuja vastapäivään muurin murtamissivun selvittämiseksi. Jos heitosta tulee kaksi ykköstä, on heitettävä uudelleen. Lasketun sivun pelaaja heittää noppia, lisää tuloksen edelliseen heittoon ja laskee tiilipinoja oikealta alkaen. Laskun osoittamasta kohdasta nostetaan irtotiilet oikealle, alin kolmannen ja ylin viidennen tiilipinon päälle.
Kuollut muuri (7 pinoa ja irtotiilet murtamiskohdan oikealla puolella) erotetaan elävästä muurista (loput tiilet). Kuolleesta muurista nostetaan tiiliä vain kongin pöytäämisen yhteydessä (yksi tiili kongia kohti) alkaen ylinnä olleesta irtotiilestä. Irtotiilien loputtua nostetaan uudet tilalle kuolleen muurin vasemmasta reunasta.
Jokaisen jaon alussa kukin ottaa vuorollaan itätuulesta alkaen kaksi pinoa eli neljä tiiltä murtokohdan vasemmalta puolelta. Tämä toistetaan kolmesti. Sitten itä ottaa vielä yhden pinon ja muut yhden tiilen. Jaossa saadut kukat ja vuodenajat pöydätään heti; korvaavat tiilet nostetaan elävästä muurista idästä alkaen. Jatkossa nostetut kukat ja vuodenajat tulee pöydätä heti samalla vuorolla korvaavan tiilen ja pisteiden saamiseksi.
Kädessä - pöydättynä ja piilossa yhteensä - on vuorossa ollessa aina 14 tiiltä, ja lisäksi kongien pöytäämisen yhteydessä nostetut ylimääräiset tiilet sekä kukat ja vuodenajat.
Itä aloittaa jaon erän tuulesta riippumatta laittamalla yhden tiilen pois muurin sisälle oikein päin. Jokainen vuoro tästä eteenpäin alkaa nostolla elävästä muurista tai vaatimisella ja päättyy poislaittoon.
Viimeisintä poislaitettua tiiltä voivat toiset pelaajat vaatia seuraavaan poislaittoon asti. Muut voivat siis vaatia tiiltä vuorossa olevan pelaajan noston jälkeenkin, jolloin nostettu tiili on palautettava. Vuoro siirtyy vaatijalle. Vaaditun tiilen tulee käydä mahjongiin tai yhdistelmään, joka on pöydättävä. Vaatimisoikeusjärjestys on mahjong - kong - pung - chow. Arvokkaampaan yhdistelmään vaativa siis voittaa. Tasatapauksissa vuorossa lähinnä oleva voittaa. Chowhun saa vaatia vain omalla vuorolla.
Vaaditulla tiilellä muodostuu pöydättävä avoin yhdistelmä ja muurista otetulla piiloyhdistelmä. Ainoa sallittu pöytäyksen muutos on avopungin täydentäminen kongiksi muurista nostetulla tiilellä. Muodostuneita piiloyhdistelmiä ei kannata paljastaa muille lukuun ottamatta piilokongia, joka tulee pöydätä milloin tahansa omalla vuorolla kongin pisteiden ja irtotiilen saamiseksi. Piilokong pöydätään reunatiilet nurinpäin, vaadittu avokong toinen reunatiili nurinpäin ja täydennetty avokong kaikki tiilet oikeinpäin.
Jos pelaaja tarvitsee vain yhden tiilen saadakseen mahjongin, hän on kuulolla, ja hänen tulee ilmoittaa tästä omalla vuorollaan, mieluiten heti laittaessaan viimeistä tarpeetonta tiiltään pois. Kuulolla olo on muistettava sanoa, jotta mahjongin saisi tehdä.
Kuulolla oleva saa siepata mahjongiin tarvitsemansa tiilen juuri pöydätystä kongista. Jäljelle jäävät tiilet muodostavat pungin.
Jos pelaaja on ensimmäisellä vuorollaan kuulolla, hän voi valita seisovan käden, jolloin hän ei saa enää vaihtaa tiiliä.
Mikäli kukaan ei ole tehnyt mahjongia siinä vaiheessa, kun elävä muuri on käytetty loppuun ja vuorossa oleva pelaaja ei voi siksi nostaa, on jako kuollut. Pisteitä ei lasketa eivätkä tuulet käänny.
Tiilien järjestys muurissa on määräävä ja muuttamaton; jako- ja nostovirheet tulee korjata. Muurista nostoa ei voi perua, ellei se ole pakollista toisen vaatimisen vuoksi. Vaatimisen voi perua ennen poislaittoa. Poislaitettavan tiilen voi vaihtaa ennen seuraavan pelaajan nostoa, ellei kukaan vaadi sitä.
Pelivirheen saa korjata ennen vuoron loppumista. Mikäli myöhemmin havaitaan, että pelaajalla on liikaa tiiliä, hän joutuu pelaamaan pitkän käden. Jos taas tiiliä on liian vähän, hän pelaa lyhyen käden. Jos on syntynyt virheellinen pöytäys tai kukan tai vuodenajan korvaus on unohtunut, hän pelaa virheellisen käden. Virhettä ei korjata, vaan jako pelataan loppuun. Virheen tekijä ei saa tehdä mahjongia. Lyhyen ja virheellisen käden pelaajat saavat pisteitä yhdistelmistään, pitkän käden pelaaja jää pisteittä.
Jos pelaaja ilmoittaa olemattoman mahjongin, ja joku toinen ehtii paljastaa kätensä, jako keskeytetään ja virheen tekijä joutuu maksamaan kaikille 300p.
Jonkun tehdessä mahjongin jako päättyy. Pöydätyt ja piilossa olleet tiilet asetetaan eri riveihin. Mahjongin täydentänyt tiili laitetaan kohtisuoraan muihin nähden.
Jokainen pelaaja laskee peruspisteensä ja niiden mahdollisista tuplauksista saadut kokonaispisteet, jotka katon kanssa pelatessa eivät saa ylittää kattoa. Kokonaispisteiden perusteella selvitetään pelaajien keskinäiset maksut ja voitot. Muut pelaajat maksavat kukin mahjongin tehneelle hänen pistemääränsä. Toisten välillä jokainen voittaja saa häviäjältä heidän pisteidensä erotuksen. Itä voittaa ja maksaa aina kaksinkertaisesti erän tuulesta riippumatta.
Katto on tavallisesti 1000p.
Peruspisteet | |
---|---|
chow | 0p |
avopung | 2p |
piilopung | 4p |
avokong | 8p |
piilokong | 16p |
(mikäli pung tai kong isoista tiilistä, yhdistelmän pisteet kaksinkertaisina) | |
pari lohikäärmeistä/pelaajan tuulesta/erän tuulesta | 2p |
pari kaksoistuulesta (pelaajan ja erän tuuli) | 4p |
kukka tai vuodenaika | 4p |
mahjongin tekeminen | 10p |
mahjong muurista otetulla tiilellä | 2p |
mahjong parin odotuksella, pieni tiili | 2p |
mahjong parin odotuksella, iso tiili | 4p |
mahjong muun yhdenlaisen mahdollisen tiilen odotuksella | 2p |
Tuplaukset kaikille | |
---|---|
oma kukka ja vuodenaika (siis molemmat) | 1 |
neljä kukkaa tai vuodenaikaa | 1 |
yhdistelmä lohikäärmeistä | 1 |
Kolme pientä lohikäärmettä (kaksi lohikäärmeyhdistelmää ja lohikäärmepari) | +1 |
Kolme suurta lohikäärmettä (kolme lohikäärmeyhdistelmää) | +2 |
yhdistelmä omasta tuulesta tai erän tuulesta | 1 |
Neljä pientä iloa (kolme tuuliyhdistelmää ja tuulipari) | +1 |
Neljä suurta iloa (neljä tuuliyhdistelmää) | +2 |
kolme piilopungia (piilokong ja vaadittu avokong käyvät) | 1 |
Tuplaukset mahjongin tehneelle | |
---|---|
(kukat ja vuodenajat tai mahjongista saadut lisäpisteet eivät estä) | |
Pisteetön käsi | 1 |
Sopusoinnussa laulavat linnut (ei yhtään chowta) | 1 |
Piilokäsi (vaadittu avokong käy) | 1 |
Yhden maan ja kunniatiilien käsi | 1 |
Puhdas yhden maan käsi | 3 |
Isojen tiilien käsi | 1 |
Kunniatiilien käsi | 2 |
Voitto katolla (mahjong irtotiilellä) | 1 |
Voitto merenpohjasta (mahjong muurin viimeisellä tiilellä) | 1 |
Kala joenpohjasta (mahjong poislaitetulla muurin viimeisellä tiilellä) | 1 |
Kongin sieppaus | 1 |
Seisova käsi | 1 |
Erikoiskädet, joista mahjongin tekijä saa kattopisteet |
---|
Taivaan siunaus (idän mahjong jaossa saadulla kädellä) |
Maan siunaus (mahjong idän ensimmäisellä poislaitetulla tiilellä) |
Luumunkukka katolta (mahjong irtotiilellä, joka on ympyrä-5) |
Kuu merenpohjasta (mahjong muurin viimeisellä tiilellä, joka on ympyrä-1) |
Kantokorennon sieppaus (bambu-2-kongin sieppaus) |
Kaksinkertainen onni (samalla vuorolla kong, toinen kong ja mahjong) |
Nelinkertainen runsaus (kädessä neljä kongia ja pari) |
Haudattu aarre (piilokäsi, jossa neljä pungia; piilokong ja vaadittu avokong käyvät) |
Kolme suurta oppinutta (kädessä kolme lohikäärmeyhdistelmää) |
Neljä siunausta (kädessä neljä tuuliyhdistelmää) |
Kaikki kunniatiiliä |
Kaikki ykkösiä ja yhdeksikköjä |
Keisarillinen jade (käsi kokonaan vihreä, käypiä tiiliä bambu-2, -3, -4, -6, -8 ja vihreä lohikäärme) |
Yhdeksän kuulolla (piilokäsi samaa maata 1 1 1 2 3 4 5 6 7 8 9 9 9 ja vielä joku mahjongin täydentävä tiili, joka saa olla vaadittu) |
Kiemurteleva käärme (yhtä maata 1-yhdistelmä, 9-yhdistelmä, 2- / 5- / 8-pari ja kaksi chowta muista numeroista) |
Yhden maan piilokäsi (vaadittu avokong käy) |
Kolmetoista ainutlaatuista ihmettä (ainoa poikkeuskäsi; ei yhdistelmiä vaan yksi jokaista ykköstä, yhdeksikköä, tuulta ja lohikäärmettä sekä parin muodostava tiili) |
Idän kolmastoista peräkkäinen mahjong (vuoro vaihtuu) |
Mahjongin pistelaskusta on versioita vaikka muille jakaa. Aika yleisiä erilaisia ovat ne, joissa mahjongista saa 20p, ja omasta kukasta TAI omasta vuodenajasta saa tuplauksen. Tässä esitellyssä versiossa kukkien ja vuodenaikojen merkitys ei korostu liikaa, ja muillakin kuin mahjongin tekijällä on mahdollisuuksia.
Jos itätuulena pelaava ei tehnyt mahjongia, tuulet kääntyvät seuraavaa jakoa varten pykälän verran vastapäivään, eli entisestä etelätuulesta tulee uusi itä, lännestä etelä, pohjoisesta länsi ja idästä pohjoinen. Tiilet sekoitetaan ja muuri rakennetaan uudelleen.
Yksi erä koostuu niin monesta jaosta, että jokainen on ollut tekemättä mahjongia itätuulena. Erät eroavat toisistaan vain nimikkotuulensa perusteella. Pelin tai pelikerran lopuksi vertaillaan pelaajien pelirahakasoja ja julistetaan voittajaksi eniten pisteitä toisilta hankkinut. Voittajaa onnitellaan ja hänelle luovutetaan symbolinen kukka.