Tämän sivun tavoitteena on esitellä kiinalainen shakki eli xiangqi niille, jotka jo tuntevat tavallisen shakin, joten keskitymme lähinnä pelien eroavaisuuksiin. Yhtäläistä niissä on ennen kaikkea se, että molemmat shakit kuuluvat pelien ehdottomaan aateliin, sillä ne tarjoavat älyllistä haasteikkuutta ja tilanteiden monimuotoisuutta vailla vertaa.
Pelilauta on hieman laajempi kuin tavallinen shakkilauta, ja nappuloita ei sijoiteta ruutuihin, vaan viivojen leikkauspisteisiin. Keskellä lautaa linjojen 5 ja 6 välissä on joki, jonka yli viivojen ajatellaan jatkuvan, vaikka niitä ei olekaan piirretty. Kummassakin päädyssä erottuvat keisarilliset palatsit. Punaisen palatsi rajoittuu pisteisiin d1, f1, f3, d3; ja mustan palatsi pisteisiin d8, f8, f10, d10. Lautaan on myös merkitty sotilaiden ja tykkien aloituspisteet.
Punaisen alkuasema:
Mustat nappulat sijoitetaan vastaavasti toiselle lautapuoliskolle.
Kenraali liikkuu yhden askeleen kerrallaan vaaka- tai pystysuoraan. Se ei saa poistua palatsista. Kenraali vastaa kuningasta tavallisessa shakissa.
Neuvonantaja suojelee kenraalia ja liikkuu vinottain yhden askeleen kerrallaan. Neuvonantajakaan ei saa poistua palatsista.
Elefantti suojelee myös kenraalia ja liikkuu vinottain kaksi askelta kerrallaan, ei kuitenkaan toisen nappulan yli. Elefantti ei saa ylittää jokea.
Vaunu on arvokkain hyökkääjä, ja se liikkuu kuten tavallisen shakin torni vapaita vaaka- ja pystysuoria linjoja pitkin halutun matkan.
Hevonen liikkuu kuten tavallisen shakin ratsu sillä poikkeuksella, että se ei voi hypätä toisen nappulan yli. Liikesuunnassa edessä seuraavana olevan leikkauspisteen on oltava tyhjä. Hevosen voidaan ajatella siirtyvän ensin yhden askeleen eteen ja sitten yhden viistosti.
Tykki liikkuu kuten vaunu. Syödessään se kuitenkin loikkaa aina yhden nappulan yli vaaka- tai pystysuoraa linjaa pitkin halutun matkan ja syö vasta seuraavan nappulan. Tykki on ainoa nappula, joka liikkuu ja syö eri tavoin.
Sotilas liikkuu eteenpäin yhden askeleen kerrallaan. Joen ylitettyään se saa liikkua vaihtoehtoisesti myös sivuttain askeleen verran kerrallaan. Kannattaa huomioida, että sotilas syö samalla tavalla kuin se liikkuu. Sotilas ei voi koskaan perääntyä, eikä se korotu miksikään laudan takareunassa.
Nappuloiden liikkumisohjeiden lisäksi Kiinalaisessa shakissa on vain muutama varsinainen sääntö:
Ja ei kun pelaamaan...