kimpale - since 1995



Kimpale > lautapelit > Canasta

Canasta

Canasta on ympäri maailmaa pelattava satavuotias korttipeli. Se on lähtöisin Uruguaysta. Canastaa pelataan kahdella 52 kortin pakalla ja neljällä jokerilla. Peli on parhaimmillaan neljän hengen paripelinä, mutta se sopii myös kahdelle, kolmelle tai neljälle yksittäin pelaavalle pelaajaalle. Viidestään pelatessa kortit meinaavat käydä vähiin.

Ennen pelaamaan ryhtymistä kannattaa vakiintumattomalla peliporukalla kerrata säännöt, sillä canastasta on liikkeellä useita versioita, joiden säännöt eroavat hieman yksityiskohdissaan. Tässä esitelty canasta on yksi toimivaksi havaittu peliversio.

Kortit ja pöytäykset

Canastassa korteilla ei ole niiden numeroiden mukaisia arvoja, vaan korttien pistearvot ovat seuraavat:

kortit 4 - 7
kortit 8 - 13
ässät
kakkoset
jokerit
mustat kolmoset
punaiset kolmoset
5 p
10 p
20 p
20 p
50 p
5 p
100 p

Kolmosten värejä lukuunottamatta korttien mailla ei ole merkitystä.

Tavallisia pelaamiseen käytettäviä kortteja eli luonnollisia kortteja ovat kortit nelosesta kunkkuun sekä ässät. Kakkoset toimivat kuten jokerit, eli ne korvaavat luonnollisia kortteja. Punaiset kolmoset ovat bonuspisteitä tuovia lisäkortteja - kuten kukat ja vuodenajat mahjongissa. Mustia kolmosia käytetään pakan sitomiseen (ks. sitominen jäljempänä), ja ne voi pöydätä vain lopettaessa kolmen tai neljän kolmosen sarjana.

Pöytäykset ovat vähintään kolmen samannumeroisen kortin muodostamia sarjoja. Pöytäyksiin voi käyttää sekä luonnollisia kortteja että jokereita tai kakkosia, kuitenkin niin että luonnollisia kortteja on sarjassa aina enemmän kuin jokereita ja kakkosia yhteensä. Yhdellä pelaajalla voi olla kunkinnumeroisista korteista vain yksi sarja. Sarjoja voi täydentää omalla vuorolla. Sarjoista saa pisteitä niiden sisältämien korttien pistearvojen verran.

Canasta on pöytäys, jossa on vähintään seitsemän samannumeroista korttia. Puhtaassa canastassa on vain luonnollisia kortteja. Jos canastassa on mukana myös jokereita tai kakkosia, se on sekacanasta. Kun sarja täydentyy canastaksi, sen kortit kasataan yhdeksi pinoksi. Puhtaaseen canastaan laitetaan punainen kortti päällimmäiseksi, sekacanastaan musta. Myös canastoja saa täydentää omalla vuorolla. Tällöinkin on muistettava, että luonnollisilla korteilla tulee olla sarjassa enemmistö. Jos puhtaaseen canastaan lisätään kakkosia tai jokereita, se muuttuu sekacanastaksi.

Pelaajan ensimmäistä pöytäystä sanotaan avauspöytäykseksi. Avauspöytäyksellä on vähimmäisarvo, joka riippuu pelaajalle aiemmissa jaoissa kertyneiden pisteiden summasta:

alle 0 p
alle 1500 p
1500 p tai yli
3000 p tai yli
0 p
50 p
90 p
120 p

Avauspöytäys saa koostua useista sarjoista. Avauspöytäyksen jälkeen pöytäyksiä saa tehdä ja vanhoja pöytäyksiä jatkaa rajoituksetta omalla vuorolla.

Pelin kulku

Canastassa on tavoitteena kerätä pisteitä korttiyhdistelmiä pöytäämällä ja lopettaa peli sopivaan aikaan pelaamalla kortit kädestä pois. Pelivuoro kiertää myötäpäivään. Kortteja jaetaan yksitoista; loput kortit asetetaan pöydälle umpipakaksi. Jakaja kääntää jaon lopuksi umpipakan päällimmäisen kortin avopakan ensimmäiseksi kortiksi. Jos käännetty kortti on punainen kolmonen, jokeri tai kakkonen, on avopakka lukittu (ks. lukitseminen jäljempänä), ja lukitsevan kortin päälle käännetään uusi kortti.

Ennen pelin alkua jokainen laittaa vuorollaan kädestään mahdolliset punaiset kolmoset eteensä pöydälle, ja ottaa niiden tilalle kortit umpipakasta. Samoin toimitaan myös myöhemmin, jos umpipakasta nostetaan punaisia kolmosia. Avopakasta nostetun punaisen kolmosen tilalle ei oteta uutta korttia.

Jakajasta seuraava aloittaa pelin. Vuoron alussa nostetaan umpipakasta kortti, ja vuoron päätteksi laitetaan kortti avopakkaan. Nostamisen ja laittamisen välissä tehdään mahdolliset pöytäykset.

Umpipakan päällimmäisen kortin sijaan voi vuoron alussa nostaa koko avopakan. Tällöin avopakan päällimmäisen kortin on käytävä uuteen tai vanhaan sarjaan. Uuden sarjan ollessa kyseessä on kykeneväisyys pöytäykseen osoitettava ennen umpipakan nostoa. Tämä tehdään asettamalla kädestä pöydälle vähintään kaksi päällimmäisen kortin kanssa samannumeroista korttia tai yksi kortti sekä kakkonen tai jokeri. Avopakan saa nostaa myös avauspöytäyksen yhteydessä. Kun avopakka on nostettu, pelaaja pöytää haluamansa avopakan kortit vanhoihin ja uusiin sarjoihin, ja jättää loput käteensä. Vuoro päättyy normaalisti kortin pois laittoon. Poislaitettu kortti muodostaa uuden avopakan.

Jos avopakkaan lyödään jossain pelin vaiheessa musta kolmonen, on pakka sidottu. Tällöin seuraava pelaaja ei voi nostaa avopakkaa. Musta kolmonen ei ole enää voimassa, kun se jää seuraavan pelaajan poislaittaman kortin alle.

Jos avopakkaan lyödään kakkonen, jokeri tai juuri pakasta nostettu punainen kolmonen, on avopakka lukittu. Lukitseva kortti asetetaan pakkaan poikittain, jotta se jää näkyville, vaikka pakkaan tulee lisää kortteja. Avopakka pysyy lukittuna siihen asti, kunnes joku nostaa avopakan. Lukitun pakan voi nostaa vain, jos sen päällimmäinen kortti käy uuteen sarjaan. Lukitsijasta seuraava ei voi nostaa avopakkaa heti sen lukitsemisen jälkeen.

Jako päättyy, kun joku pelaa kaikki kortit kädestään eli lopettaa. Lopettaessa viimeisen kortin saa halutessaan laittaa avopakkaan. Jotta pelaaja saisi lopettaa, hänellä pitää olla pöydättynä vähintaan yksi canasta. Lopetus on suora, jos se tehdään ensimmäisellä pöytäyksellä. Jakoja pelataan niin monta, että joku pelaajista saavuttaa 5000 pistettä.

Canastaa voidaan pelata myös neljän hengen paripelinä. Tällöin vastakkain istuvat pelaajat muodostavat parin. Saman parin jäsenet keräävät yhteisiä pisteistä ja pöytäävät yhteisiä pöytäyksiä. Halutessaan lopettaa pelaaja kysyy vuoronsa alussa pariltaan, saako hän lopettaa. Pari vastaa kyllä tai ei, ja annettua vastausta on noudatettava. Paripelissä canastan monimuotoisuus pääsee parhaiten esiin.

Pistelasku

Pisteitä laskettaessa pöydätyt kortit ovat plussaa ja käteen jääneet kortit miinusta. Korttipisteiden lisäksi pisteitä saa canastoista, lopetuksesta ja punaisista kolmosista.

puhdas canasta
sekacanasta
lopetus
suora lopetus
500 p
300 p
100 p
300 p

Jos kaikki neljä punaista kolmosta ovat samalla samalla pelaajalla, niiden pisteet kahdentuvat. Mikäli pelaaja ei ole tehnyt yhtään pöytäystä jonkun toisen lopettaessa, tuovat pelaajan pöydälle laittamat punaiset kolmoset miinusta arvonsa verran. Käteen unohdetut punaiset kolmoset tuovat miinusta 200 p.

muokattu viimeksi 15/5 2009