Etana on 2 - 5 pelaajan korttipeli, jota pelataan yhdellä pakalla. Pelin tavoitteena on pöytäyksiä tekemällä ja tikkejä voittamalla kerätä pisteitä. Jos pelaajia on 2 tai 3, käytetään kahta jokeria, 4 pelaajaa pelaavat jokereitta tai neljällä jokerilla, ja 5 pelaajaa käytettävät kolmea jokeria. Jokerin voi käyttää minä tahansa olemassa olevana korttina. Ässä on ykkönen.
Kortteja jaetaan yhdeksän. Jokainen vaihtaa 1 - 9 korttia alkaen jakajasta seuraavasta. Luovutetut kortit laitetaan pakan alle. Sitten luvataan saavutettavat vähimmäispisteet siten, että jakajasta seuraava lupaa ensin ja hänestä eteenpäin muut voivat joko luvata enemmän tai olla lupaamatta mitään. Eniten luvanneesta tulee Lupaaja ja hän aloittaa pelin.
Jokainen vuoro koostuu kolmesta osasta, jotka ovat nosto, pöytäys ja tikkiin peluu.
Vuoron alussa nostetaan aina yksi kortti.
Pöytäys on joko uuden yhdistelmän pöydälle laitto tai vanhan yhdistelmän täydennys, tai mikäli kumpikaan ei ole mahdollista, irtokortin pöydälle laitto. Yhdistelmiä ovat pari, jossa on kaksi saman väristä numeroa, kolmen tai neljän saman numeron sarja, ja vähintään kolmen peräkkäisen saman maan kortin suora.
Pöytäyksiä tehdään yksi vuorollaan. Pöytäyksen alussa saa vaihtaa pöydässä olevia jokereita niihin kortteihin, joiden tilalla ne ovat, ja pöydättyjä irtokortteja mihin tahansa kortteihin haluamansa määrän keneltä tahansa. Vaihdettujen korttien on pysyttävä pöydässä ja ne käytetään samaan pöytäykseen. Korvaavien korttien on tultava kädestä. Omia irtokortteja saa myös täydentää ja yhdistää yhdistelmiksi. Osittain puretuista pisteettömistä yli yhden kortin raunioista ei saa vaihtaa kortteja, mutta niitäkin saa täydentää yhdistelmiksi.
Tikkiin pelataan aina kädestä, mikäli kädessä on kortteja. Käsikorttien loputtua tikkiin pelataan pöydästä. Ajetun maan suurin kortti voittaa tikin, ja voittaja aloittaa uuden vuorokierroksen. Maantunnustuspakko ja ylimenopakko ovat voimassa. Jokeri on mikä tahansa haluttu kortti tikkiin pelatessakin. Samanarvoisista korteista ensin pelattu voittaa.
Kun pakka loppuu, seuraa välipistelasku sen hetkisen tilanteen mukaan. Viimeisimmän tikin voittajasta alkaen Lupaaja voidaan haastaa lupaamalla enemmän. Suurimmalla pistemäärällä haastaneesta tulee Haastaja, ja Lupaaja menettää asemansa. Tämän jälkeen entisellä Lupaajalla on oikeus luvata vielä enemmän, jolloin hänestä tulee Etana, ja Haastaja menettää asemansa.
Eniten luvannut aloittaa loppupelin. Pelataan tikkejä käyttäen pöydässä ja mahdollisesti kädessä olevia kortteja tarpeen mukaan. Muutoin alkupelin tikkisäännöt ovat voimassa.
Korttien loputtua lasketaan loppupelin pisteet ja lisätään ne alkupelin pisteisiin. Lupaaja tai Haastaja saa pisteensä kaksinkertaisena - Etana kolminkertaisena - mikäli hän saavuttaa lupaamansa pistemäärän. Jos hän jää sen alle, hän jää pisteittä.
Pisteitä saa seuraavasti:
pari | 1p |
kolmen kortin yhdistelmä | 3p |
jokainen kolmen kortin yhdistelmää jatkava kortti | 2p |
jokainen voitettu tikki | 1p |
ensimmäinen käsikorteista eroon pääsijä saa | 3p |
viimeisen tikin saaja saa | 3p |