kimpale - since 1995



Kimpale > lautapelit > Tammi

Tammi

Tammi on ikivanha kahden pelaajan strategiapeli. Pelin esi-isä on muinaisessa Egyptissä kehitetty alquerque. Euroopassa tammea on pelattu 1100-luvulta alkaen. Nykyisin tammipelejä pelataan ympäri maailman, ja niitä on monenlaisia. Tässä esiteltävä tammi tunnetaan angloamerikkalaisena tammena (English draughts, American checkers, checkers).

Pelivälineet

Tammilauta on tuttu shakkilauta, eli 8x8 ruudun ruudukko, jossa tummat ja vaaleat ruudut vuorottelevat. Pelaajat asettuvat pelilaudan vastakkaisille puolille, ja lauta asetetaan siten, että kummankin pelaajan vasemmanpuoleisessa etukulmassa on tumma ruutu. Ruutujen koko on suunnilleen 5 cm (2 tuumaa).

Pelinappulat ovat kiekon muotoisia, ja ne liikkuvat laudalla viistoon vain tummia ruutuja käyttäen. Kummallakin pelaajalla on 12 pelinappulaa, toisella mustat ja toisella valkoiset. Pelinappuloita siirretään vuorotellen. Nappulan leveys on noin 3½ cm (1¼ - 1½ tuumaa).

Turnauksissa käytetään tavallisesti tummanvihreä - vaalea beessi -ruudutettua lautaa sekä valkoisia ja punaisia pelinappuloita. Kirjattaessa siirtoja tummat ruudut numeroidaan vasemmalta oikealle ja ylhäältä alas yhdestä kolmeenkymmeneenkahteen. Siito merkitään viivalla ja syönti äksällä (esimerkiksi 22-18 tai 22x15).

Säännöt

alkuasetelma pelilaudalla
   alkuasetelma pelilaudalla

Aloituksessa pelaajat sijoittavat pelinappulansa tummille ruuduille kolmelle ensimmäiselle riville. Mustilla pelaava aloittaa.

Pelinappuloita siirretään vain viistosti eteenpäin. Nappula voi liikkua joko yhden askeleen seuraavaan ruutuun, mikäli se on vapaa, tai hypätä vastapelaajan nappulan yli, mikäli sen takana oleva ruutu on vapaa. Tällöin ylihypätty nappula poistetaan pelilaudalta, eli se on syöty. Syöntiä voi jatkaa heti uudella syönnillä, jos se on mahdollista.

liikkuminen ja syöminen
   tavallisen nappulan liikkuminen ja syöminen

Jos syöminen on mahdollista, se on pakollista. Kerralla pitää syödä kaikki nappulat, mitä pystyy. Jos valittavana on useita syöntimahdollisuuksia, niistä saa valita minkä haluaa riippumatta siitä, mikä on eniten syöntejä tuottava mahdollisuus.

Kun pelinappula saavuttaa pelilaudan vastakkaisen reunan, siitä tulee tammi. Jos reuna saavutetaan syömällä, pelinappulan liike keskeytyy, vaikka tarjolla olisikin lisäsyöntimahdollisuus. Tammi merkitään asettamalla pelinappulan päälle toinen samanvärinen nappula.

tammen liikkuminen ja syöminen
   tammen liikkuminen ja syöminen

Tammi saa liikkua ja syödä myös taaksepäin. Myös tammi liikkuu vain yhden askelen kerrallaan ja syö hyppäämällä vastapelaajan nappulan viereisestä ruudusta välittömästi sen takana olevaan tyhjään ruutuun. Tavallinenkin nappula saa syödä tammen, jos siihen on tilaisuus.

Jos tapahtuu pelivirhe, esimerkiksi syöminen unohtuu, on virhe korjattava. Jos pelaaja itse ei huomaa virhettä, tulee vastapelaajan valistaa häntä. Voidaan sopia, että jos virheellisen siirron jälkeen molemmat pelaajat ovat siirtäneet virhettä huomaamatta, jatketaan saavutetusta tilanteesta.

Pelaaja voittaa pelin joko syömällä kaikki vastapelaajan nappulat tai saamalla tämän tilanteeseen, jossa tämä ei voi liikkua. Jos kumpikaan pelaaja ei pysty tähän, on tuloksena tasapeli. Peli tulkitaan tasapeliksi, kun molemmat pelaajat ovat siitä yhtä mieltä tai se on muuten ilmeistä. Tappionsa aavistava pelaaja saa luovuttaa halutessaan kesken pelin.

muokattu viimeksi 15/5 2009